Ayrılık Psikolojisi: Iyi mi Baş Etmeli?

service

Her ne kadar ilişki yolunda gitmese de ayrılık, sarsıcı ve acı verebilen bir deneyimdir. Bir ilişki sonlandığı vakit; birlikteliğin muhteviyatında yaşananlar ne olursa olsun, yüksek coşku ve beklentiyle başlamış olan bu ilişkilerin bitimi, çoğu zaman bununla beraber hayal kırıklığı, hiddet ve hüznü bununla beraber getirir. Alışılmış olan rutinin bozulması, değiştirilmek zorunda hissedilen çevre, bireylerin adapte olabilme becerisini zorlar. Bu yüzden de kişiyi oldukça negatif etkileyebilen bir sürece girilmesine niçin olabilir.

Ayrılık, bir tek birlikteliğin noktalanması değil hem de alışılmış, sevilmiş bir kişinin de hayatımızdan gitmesi anlamını taşır. Kişiden kişiye sertliği değişik olmakla beraber, geçmiş yaşanmışlıklarımızdan edindiğimiz deneyimler, yaşamış olduğumuz travmatik vakalar, ayrılığa verdiğimiz tepkiyi büyük seviyede etkisinde bırakır. Kimisi için oldukça sıkıntılı ve sancılı geçen bu süreç, kimisi için daha kısa süreli olabilir.

Ayrılığa verilen tepkiler, kişiden kişiye değişmekle beraber, genel anlamda birlikteliğin bitiminden sonraki ilk birkaç hafta yoğundur. Bu süreçten sonrasında, hissedilen negatif duyguların yoğunluğunda azalma olduğu ve kişinin düzgüsel yaşantısına dönmeye başladığı, işlevselliğini geri kazanmaya başladığı gözlemlenir. Depresyon ve kaygı bozukluğu, bu süreçte en sık gözlemlenen ruhsal bozukluklardır.

karl jk hedin oze b375xlg unsplash 180820201597738007a9270784

Ayrılığın yarattığı bu negatif duygu durumun sıhhatli bir halde üstesinden gelinebilmesi için, yas sürecinin tamamlanması gerekir. Yas sürecini yaşamak için illa ki ölüm olması gerekmez… Alıştığımız, sevdiğimiz, bağlandığımız bir kişiyle bağlarımızın kopması da bir kayıptır ve bununla beraber yas sürecini getirir.

Yaşanılan kaybın peşinden; kişiler şiddetli bir depresyon sürecine girebilir ve bununla beraber geri dönüşü olmayan olumsuzluklar deneyimleyebilirler. Peki bu ayrılık periyodunu daha azca sancılı atlatmanın yolları nedir?

Ilk olarak şunu bilmek önemlidir ki; ayrılık acısı aniden yok olabilen bir duygu değildir. Duyguların bastırılması üzerimizde büyük yük oluşturur ve bu duyguların sıhhatli bir halde ifade edilememesi; zaman içinde, fizyolojik rahatsızlıklara varıncaya dek patlak verir. Bu sebeple her şeyden ilkin, üzüntünüzü yaşamak için kendinize izin verir. Ağlamak, mutsuz ve enerjisiz duymak fazlaca düzgüsel. Birbirinden değişik duyguları aynı gün içinde yada kısa aralıklarla şiddetli bir halde deneyimleyebilirsiniz. Bigün fazlaca enerjik ve sakin hissederken, başka bigün yataktan çıkmak istemeyecek kadar fena hissedebilirsiniz, bu fazlaca düzgüsel.

Yas yaşanılan dönemde, kişiler arası kontakt ve ilişki becerilerinin kısıtlanması, iş ve eğitim hayatında düşüşler olağan karşılanır. Şahıs, bedenen ve ruhen zayıf hissettiği dönemlerde, işlevselliğinde otomatikman düşüş olur. Kendinize birazcık vakit tanıyın. Hem bu şekilde bir üzüntü yaşayıp, hem de son aşama verimli olmak oldukça zorlayıcıdır. Kendinizi birazcık dinlenme moduna alın. Telaşlı olmayın, yaşadığınız kaybın size hissettirdiklerini yaşamak için kendinize vakit tanıyın. Üstü örtülen her şey bir süre sonrasında daha şiddetli olarak size geri dönecektir…

hannah reding fqo9k yo60m unsplash 180820201597738036fb6ca03e

Ayrılığı deneyimlediğiniz dönemde; çevrenizde güvendiğiniz, konuşabildiğiniz, duygularınızı ifade edebildiğiniz yakın arkadaşlarınızın var ise, bu süreçte onlarla zaman geçirmeniz, size iyi gelecektir. İçe kapanmamak, kendinize iyi gelen toplumsal aktiviteleri aksatmamak, dış dünyayla bağları koparmamak, bu süreci daha sıhhatli atlatabilmek için mühim adımlardır.

Ayrılık sürecinde çoğunlukla yaşanmış olan durumlardan birisi de, ayrılığı atlatabilmek adına alkol ve uyuşturucu maddelere yönelmek, günü birlik ilişkiler yaşamaktır. Bunlar, anlık olarak rahatlama sağlasa da; kişinin acısını dindirmeyeceği şeklinde, bununla beraber suçluluk, pişmanlık şeklinde negatif duyguları getirir.

Duygularınızı bastırmaya çabalamayın ve onlarla savaşmayın… Bu kederli süreci rahatça yaşamak için kendinize vakit tanıyın. Alışık olduğunuz bir düzenden kopuyorsunuz, adapte olmak için zamana ihtiyacınız var. Üzülmemeye, düşünmemeye çalışmanın hiçbir pozitif dönüşü olmaz. Üzülmeye ve düşünmeye hakkınız, ihtiyacınız var. Tüm bunların işe yaramadığı, baş etmekte fazlaca zorlanıldığı noktada ise, ustalaşmış bir yardım almanız, bu süreci kendinize ve başkalarına zarar vermeden atlatabilmeniz için mühim olacaktır….

0
mutlu
Mutlu
0
_zg_n
Üzgün
0
sinirli
Sinirli
0
_a_rm_
Şaşırmış
0
vir_sl_
Virüslü

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

Uygulamayı Yükle

Uygulamamızı yükleyerek içeriklerimize daha hızlı ve kolay erişim sağlayabilirsiniz.

Giriş Yap

Avusturya Forum - Güncel Haberler ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Et